DISCLAIMER

i am not a medical doctor nor a lactation counsellor. this is my personal blog where all my writings here are based on my experience, readings and discussions, and is mainly for sharing and educational purposes.

Persediaan untuk berpuasa

Kawan - Kawan semua....
tak lama lagi kita nak menyambut Ramadhan al-mubarak....berikut adalah  sedikit cadangan2 untuk mengekalkan kesihatan bila berada di bulan yang mulia itu. For sure kita tak nak orang nampak kita letih..lesu dan tak bermaya kan...dan pada masa yang sama kita bertenaga dan dapat menambahkan lagi ibadat kita di bulan yang mulia itu...


Cadangan suplemen semasa berpuasa :-
  1. Protein - cadangan ESP : untuk tenaga dan membantu mempercepatkan penghasilan susu badan
  2. Multivitamins - cadangan Vita-Lea with Iron Formula : memastikan tubuh kita tetap mendapat kesemua vitamin dan mineral yang diperlukan meskipun sedang berpuasa
  3. Vitamin C - cadangan Sustain-Release Vita-C 500mg : membantu kita kekal sihat sepanjang berpuasa
  4. B Complex - cadangan B Complex : vitamin ini menukarkan gula kepada tenaga sekaligus membuatkan kita kekal bertenaga, memberi mood yang stabil di samping membantu keseimbangan aktiviti sel tubuh.
  5. Energy Drinks - cadangan Performance Drink : membantu mengekalkan keseimbangan gula dalam darah supaya ibu tidak mudah letih (ataupun pengsan) dan juga mengelakkan dehidrasi.
  6. Alfalfa - pilihan lain bagi ibu-ibu yang ada kekangan budget membeli ESP.
  7. Mealshakemembekalkan Tenaga kepada tubuh. Disamping itu ia memberi kekenyangan
Walaubagaimanapun, perlu saya tekankan di sini, bahawa ini adalah cadangan dan pengambilan suplemen adalah bergantung kepada keperluan tubuh anda. Tak perlu amibil semua. Untuk jadual pengambilan suplemen-suplemen ini, sila hubungi saya secara personal.


Selain memperkasakan kesihatan kita...Persediaan mental juga penting kerana ia membantu anda untuk lebih bersemangat dan ceria berpuasa sambil menyusukan anak (malah mungkin juga ada yang sedang hamil! kebahagiaan yang berganda-ganda di bulan  ramadhan kan?) 
Menjaga solat yang wajib...masuk waktu terus solat...tak elok bertangguh2 dan jadikan ia amalan sehinggalah di luar bulan ramadhan sekali pun....kan bagus mcm tu...Mengamalkan solat-solat sunat ,membaca dan mentafsir Al Quran di bulan ramadhan kan amat digalakkan kerana pada bulan Ramadhan lah Al-Quran di turunkan...serta mengamalkan zikir-zikir dan doa-doa....kan yang tu lebih afdal....dapat lebih pahala......dan juga mudah-mudahan amalan kita diterima......amin...belum tentu kita ditakdirkan dapat bertemu lagi bulan ini kan...


Meh kita siap siaga kan diri kita untuk menyambut bulan yang mulia itu...bukan fikirkan hari raya saja ye kawan2.... 

sila hubungi saya di tulippenang@yahoo.com atau hayatipawan@gmail.com ataupun boleh sms saya di 017-4077801. Mudah2an kita beroleh keberkatan di bulan yang amat berkah itu..







    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan