DISCLAIMER

i am not a medical doctor nor a lactation counsellor. this is my personal blog where all my writings here are based on my experience, readings and discussions, and is mainly for sharing and educational purposes.

Fakta mengenai vitamin C yang ramai orang tak tahu...

Hari ini saya akan berkongsi kebaikan Vitamin c nih. Wah...terkejut saya dengan fakta-fakta yang baru saya baca. Jadi besar betul manfaatnya....kenapa saya gunakan warna oren? Sebab 1 biji pil shaklee bersamaan dengan 7 biji buah oren tu....saya tak mampu lah nak makan 7 biji sehari..muak/cemuih.....warna tema bulan ni ialah oren...sempena bulan vitamin C.....
  • Salah satu manfaat Vitamin C sangat berguna adalah hakikat bahawa ia boleh membantu mencegah kanser. Vitamin C adalah antioksidan, yang bermakna bahawa ia melindungi sel-sel daripada radikal bebas. Ini menghalang kerosakan sel dan seterusnya menghalang kanser daripada berlaku. Manakala pengambilan Vitamin C tidak jaminan bahawa anda akan mengelakkan kanser, ia akan menurunkan kemungkinan kanser.
  • Vitamin C juga membantu bagi mereka yang mempunyai diabetes. Vitamin C boleh membantu orang ramai mengekalkan tahap gula dalam darah mereka pada tahap yang selamat. Ini adalah salah satu faedah utama Vitamin C untuk orang yang mengalami kencing manis. Pesakit diabetes sering tidak mempunyai cukup Vitamin C dalam sel mereka disebabkan oleh kekurangan insulin supaya mengambil tambahan Vitamin C boleh membantu mengimbangi kekurangan Vitamin C.
  • Vitamin C faedah juga meliputi saluran darah anda. Vitamin C membantu memastikan bahawa saluran darah mengembang dengan betul. Ini adalah sangat penting kerana ia menghalang hipertensi. Tekanan darah tinggi dikaitkan dengan pelbagai penyakit kardiovaskular yang mengambil vitamin C anda boleh membantu menjaga kesihatan jantung anda.
  • Vitamin C juga sangat berguna untuk mencegah katarak dan penjagaan mata. Vitamin C digunakan oleh mata sebagai antioksidan menentang radikal bebas yang terbentuk di dalam mata daripada pendedahan cahaya matahari. Oleh kerana Vitamin C adalah antioksidan yang kuat, ia boleh mencegah pembentukan katarak dan membantu mengekalkan penglihatan anda.
  • Vitamin C juga digunakan dalam pengeluaran kolagen. Kolagen adalah perlu untuk penyembuhan luka. Oleh itu Vitamin C adalah amat penting dari segi pemulihan luka. Vitamin C adalah perlu apabila anda baru pulih daripada kecederaan kerana ia mengurangkan masa pemulihan. Vitamin C memohon pada kulit topically juga menghalang kulit daripada kerosakan UV.
  • Terdapat lebih manfaat Vitamin C. Adakah anda tahu bahawa Vitamin C membantu untuk orang yang mengidap Asma? Sejak Vitamin C ialah antioksidan paru-paru dan saluran pernafasan perlu banyak di kalangan pesakit asma. Ia disyorkan bahawa pelajar asma mendapat satu dos 1000-2000 mg setiap hari.
  • Pencegahan skurvi adalah salah satu faedah utama vitamin c. Skurvi penyakit berbahaya yang amat jarang berlaku hari ini kerana banyak sumber Vitamin C yang kita mempunyai akses dalam kehidupan seharian. Skurvi digunakan untuk menjadi yang sangat biasa di atas kapal-kapal di zaman pertengahan kerana pergantungan mereka pada makanan masin yang tidak dapat merosakkan. Ini bermakna bahawa pelayar tidak mendapat Vitamin C mereka dan skurvi itu menguncup. Disebabkan Vitamin C manfaat yang kita alami dalam skurvi kehidupan seharian ada isu yang telah lama. Vitamin C adalah benar-benar salah satu daripada nutrien yang paling besar di luar sana.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan