DISCLAIMER

i am not a medical doctor nor a lactation counsellor. this is my personal blog where all my writings here are based on my experience, readings and discussions, and is mainly for sharing and educational purposes.

Vitamin E

Ramai di kalangan kaum wanita yang mengamalkan vitamin E untuk keremajaan kulit. Memang betul pun...vitamin ni memang menjadi kesukaan ramai..termasuk la diri saya sendiri..

Tapi benda apa pun mesti ambil masa untuk nampak kesannya...takkan la makan sebulan dua dah nampak sangat kan..ada setengah-setengah tu ambil masa juga macam saya ni..sebab saya ni memang penggemar kopi...tu la menjadi masalah saya...kalau tak ambil kopi sehari tak sah...sebab kafein yang ada dalam kopi tu menggangu sikit proses penyerapan vitamin-vitamin ke dalam tubuh badan..tapi sekarang dah dapat kurangkan dah...seminggu tu ada la sekali dua saja...kalau tidak dulu setiap pagi..setiap hari..tambah-tambah masa mengandung dulu.sampai kena tegur...takut baby saya jadi  hitam sebab kerap minum kopi..hehehe.boleh ke macam tu....


Dah melalut cerita la pulak.


Meh saya kongsikan kebaikkan vitamin e shaklee yang ada grape seed ni...Lebih baik lagi kesannya...




ü  salah satu antioksidan yang penting dalam pencegahan kanser dan penyakit kardiovaskular.
ü  Ia memperbaiki peredaran darah, yang mana perlu untuk memperbaiki tisu, dan sangat berguna dalam rawatan "premenstrual syndrome" dan penyakit fibrocystic buah dada.
ü   Ia memelihara pembekuan darah yang normal dan penyembuhan, mengurangkan parut yang diakibatkan oleh sesetengah kecederaan, mengurangkan tekanan darah, membantu dalam pencegahan penyakit katarak, meningkatkan prestasi atlit, dan mengendurkan otot kaki dari kekejangan.
ü  Boleh meningkatkan pengeluaran air mani pada sesetengah lelaki.
ü  Ia juga mengekalkan kesihatan saraf dan otot dan di masa yang sama menguatkan dinding kapilari.
ü  Vitamin E menggalakkan kulit dan rambut menjadi sihat, dan membantu mencegah anemia dan "retrolental fibroplasia", sejenis gejala mata yang boleh menjangkiti bayi pramatang.
ü  Satu kajian yang dijalankan oleh National Cancer Institute pada tahun 1998 mendapati bahawa pengambilan vitamin E dalam jangka masa panjang dapat mengurangkan risiko kanser prostat di kalangan penghisap rokok.
ü  Lain-lain kajian megesyorkan bahawa vitamin ini dapat memperlahankan  perkembangan penyakit Alzheimer. Sepanjang ini diketahui bahawa vitamin E telah menunjukkan kesan pencegahan kepada lebih kurang 80 jenis penyakit.
ü   Salah satu phenol yang ditemui dalam biji anggur ialah OPC (oligomeric Proanthi Cyanidin) ni lebih tulen berbanding kumpulan fitonutrien yg lain). OPC ni memelihara tubuh dari penuaan sebelum masanya..OPC juga terikat dengan kolagen. Kiranya procyanidin ini jugamembantu kulit lebih elastik,membuatkan seseorang nampak muda secara semulajadi.



Hubungi saya untuk keterangan lebih lanjut:

# Norhayati Pawan
# sms : 017-4077801
#email : tulippenang@yahoo.com


Tiada ulasan:

Catat Ulasan